Wednesday, March 11, 2015

Tips tingkatkan hb darah ketika hamil

Dua bulan lepas saya dilanda kebimbangan yang agak dasyat.

Semuanya gara-gara Hb saya menurun sehingga paras 10.5.

Pada mulanya saya hanya tersenyum bila nurse menunjukkan bacaan hb saya yang tidak berapa membanggakan itu. Apalah sangat dengan Hb kan?  Namun senyuman saya menjadi kelat apabila nurse mula mengeluarkan beberapa fakta akan bahaya hal ini.

Katanya, nanti baby tak dapat banyak oksigen kalau hb kurang. Yalah, sel darah merah ini yang bawa oksigen dalam badan. so, kalau hb kurang maksudnya darah tak pekat. kalau darah tak pekat maksudnya kurang sel darah merah. kalau kurang sel darah merah, kuranglah oksigen!

Oh, tidak! saya yang mempunyai naluri keibuan yang menggebu-gebu ini mula berasa risau.
Jadi, selepas berbincang dengan nurse dan membuat sedikit sebanyak pembacaan, saya pun tampil dengan beberapa petua.

Dan Alhamdulillah, hb saya naik dari 10.5 ke 12.5! Jadi, ini petua dan tips yang saya amalkan sepanjang dua bulan lepas. (amaran: ia mungkin berkesan pada saya tetapi tidak pada anda. tetapi tidak salah mencuba kan? No harm done anyway)

Tips dan amalan saya ^_^

1. Perbanyakkan makan buah jambu batu. Kalau saya, saya potong kecil-kecil dan sejukkan terlebih dahulu dalam peti ais. Selain membantu peningkatan hb, ia juga boleh membantu menghilangkan pedih ulu hati (heartbun).

2. Makan buah oren. Selain sedap ia juga membantu menambahkan hb kita. Ada juga yang berpendapat yang buah oren boleh mencantikkan tekstur kulit bayi yang dikandung. Betul atau tidak? tunggulah baby ini keluar nanti, Inshaallah.

3. Minum susu kambing. Setiap pagi saya akan pastikan ada secawan susu kambing sebagai sarapan. Selain ianya baik untuk tulang sebagai sumber kalsium, susu kambing juga makanan sunnah kan??

4. Saya selalu minta a.k.a paksa suami saya belikan bayam. Dan kekerapan makan sayur bayam ini juga membuatkan saya jadi nak muntah setiapkali tengok bayam ini. hehe

5. Olive oil. saya sekarang boleh dikatakan hidup bersama olive oil 24 jam. Mana tidaknya, selain makan olive oil sebagai supplement, Saya juga menyapunya di kawasan-kawasan yang mudah keluar strecth mark, sepanjang masa. Setiap kali mandi dan sebelum tidur. Berkesan? Alhamdulillah setakat ini tiada sebarang stretch mark yang membuat saya stress hingga tak boleh tidur. :')

Ada juga nurse pesan, sila makan hati ayam untuk tambah hb. Ha, yang ini saya tak ikut. Satu, sebab tak selera sangat dan satu lagi, sebab hati ayam ini adalah organ dalaman haiwan. So, cuba elakkan selagi mampu.

Setakat ini, itu sahaja.

Yang penting jaga pemakanan. Jangan selalu makan luar, kalau boleh masak sendiri. Yalah, dirumah kita boleh kawal kandungan makanan kita.
Kalau kedai ini selalunya mesti letak MSG untuk menyedapkan makanan masing-masing secara mudah dan murah.

Dan yang paling penting, banyakkan berdoa. Moga kita dan baby sihat ^_^


Ummu | Fateha Syauqah
        12/3/2015
  Dalam bilik study 

1 comment: