Thursday, March 12, 2015

Punctual | dengan Manusia dengan Tuhan

Saya ingat lagi satu ketika dahulu, seorang pensyarah yang sangat saya hormati pernah menyindir kami-kami yang selalu datang lewat ke kelas.

Bukan lewat 10 atau 5 minit pun. Kadang-kadang ada yang lewat seminit sahaja. Tetapi bagi pelajar dalam jurusan pendidikan, lewat satu minit adalah kesalahan yang tidak termaafkan. Nak didik anak bangsa kan?

" Selalunya orang yang lewat dalam urusan seharian ini, dia mesti lewat juga dalam menunaikan kewajipan solat"

Begitulah lebih kurang ayat yang pedas dan memanaskan telinga tersebut. Pada ketika itu, saya yang berasa agak tersindir juga berasa agak tidak setuju. Mana ada solat lewat, saya kan budak yang ikut usrah! Lagipun saya lewat beberapa minit sebab banyak urusan yang perlu dilakukan di rumah sewa.

Dan beribu lagi alasan timbul dalam benak saya demi menangkis tuduhan kejam dari pensyarah saya.

Tapi lama-kelamaan, hati nurani dan akal saya mula bersetuju dengan pendapat tersebut.

Kebelakangan ini memang saya agak terlewat mengerjakan solat fardhu. Pada mulanya adalah disebabkan jadual waktu kuliah yang selalu bertembung dengan waktu solat.
Contohnya, kuliah bermula jam 12 tengahari dan tamat jam 3 petang. Selalunya kalau berlaku situasi seperti itu, saya akan menunaikan solat zohor pada jam 3 petang.

Dan hal ini lama-kelamaan menjadi satu kebiasaan. Kalau dulu dengar sahaja azan, saya sudah bergerak mengambil wuduk, kini tidak lagi. Saya sudah hilang rasa ingin segera menyambut seruan ilahi. Saya cenderung untuk menghabiskan semua urusan saya terlebih dahulu berbanding pertemuan dengan Kekasih Hati.

Paksa diri berubah

Semenjak teguran itu, saya memaksa diri saya untuk solat lebih tepat pada waktu. Walaupun ada kuliah, saya akan keluar ketika pensyarah sedang take 5 untuk menunaikan solat. Alhamdulillah, keculasan saya terhadap solat mula berkurang.

Teringat satu kata-kata,

"Kita kalau boleh nak ALLAH tunaikan permintaan kita cepat, tepat dan segera. Minta dipermurahkan rezeki dan dipermudahkan urusan. Minta kebahagiaan dunia dan akhirat. Macam-macam kita minta dengan ALLAH. Tapi, seruan ALLAH iaitu solat kita lambat-lambatkan. Macam mana ALLAH nak cepat-cepat kabulkan doa kita?"

Sentap.

Sungguh, kalau kita sukar untuk punctual dengan ALLAH. Bagaimana kita hendak punctual dengan manusia lainnya?


Ummu | Fateha Syauqah
    13/3/2015
 Dalam bilik study 

No comments:

Post a Comment