Monday, March 30, 2015

Scan 4D: Review Klinik Sofea

Selepas perasaan "confused" yang melampau ketika membeli barang keperluan bayi di Expo Mid Valley semalam, saya terus mengajak suami untuk scan jantina bayi.

Apa tidaknya, saya asyik terpesona dengan barang-barang warna pink. Rampers pink, barut pink, booties pink, tilam pink, towel pink dan semua jenis barang-barang pink yang lain.

Berpinar-pinar mata saya tengok kilauan kecomelan warna pink yang terpantul pada barang-barang bayi tersebut!

Tapi suami saya kata,

"Ambillah warna merah ni. Selamat sikit"

"Ni warna hijau ni, cute kan?" ayat konon-konon pujuk dari che suami. Isteri ni mula-mula cair juga. Tambah-tambah bila suami cakap lembut mashaallah.

Tapi kalau dah jiwa itu peminat pink tegar, suami belanja aiskrim vanilla se'tesco' pun tak jalan juga. So, barang yang diborong tu terhad. Hanya beberapa baju dan lampin yang unisex.

Keesokkan harinya, selepas selesai ber'car boot sale', saya dan suami pun berlari-lari anak ke klinik sofea. Ketika itu kami sampai dalam pukul 1.00 tengahari.

Klinik Sofea ini terletak berhampiran AEON BIG Puchong Utama, which is sangat dekat dengan rumah tercomel kami.

Sewaktu kami sampai, saya melihat agak ramai pesakit di ruang menunggu. Yang nak scan mungkin hanya dua tiga orang (lihat pada perut mereka), dan selebihnya ialah pesakit dengan sakit masing-masing.

Selepas mendaftar, saya diminta menunggu sehingga nama saya dipanggil. Prosedur pendaftaran sangat mudah. Hanya perlu memberi I/C dan pekerja tersebut terus membuatkan kadi klinik bewarna merah. Ini yang membuatkan saya memilih klinik Sofea kerana prosedur yang mudah,
Tidak perlu membuat temu janji atau mengisi sebarang borang seperti di tempat lain.

Dalam pukul 2.30 petang, nama saya dipanggil. Saya menunggu hampir satu jam setengah! Bagi saya agak lama untuk satu klinik swasta. Tetapi memandangkan hanya seorang doktor yang ada dan mungkin proses scan yang mengambil masa, saya memujuk diri untuk bersabar.
Nak jumpa baby kena lah sabar, iya kan?

Semasa saya mula-mula masuk ke bilik Dr, saya agak terkejut kerana imej Dr yang sedikit berlainan dari bayangan saya, Nampak garang..hihi

Namun sejurus itu, beliau tersenyum dan mengarahkan saya berbaring di tempat scan.Barulah lega sikit hati ini.  Semasa scan, Dr menerangkan serba sedikit mengenai kedudukan bayi. Tunjuk muka, tunjuk kaki, tunjuk tangan. Tunjuk tulang belakang.

Wah, dah jadi manusia comel! huhu. (anak kita, kita kenalah puji,kan?)

Dr kata, semua normal. Alhamdulillah.
Jantina? ahaaa. kira naluri saya ketika membeli belah semalam adalah tepat ^_^


Selepas selesai,
Dr print lima imej 4D tersebut dan meminta saya membuat pembayaran di kaunter. RM80 sahaja! Alhamdulillah, very affordable yet satisfying. 

Selepas membuat pembayaran, pekerja klinik pun menyerah CD yang mengandungi video bayi ketika discan. Seronok sangat! Saya tengok berulang kali. 

Setiap kali tengok video dan imej bayi, saya tersenyum sendiri. Jejari halus yang sedang digenggam. Kaki yang menendang-nendang. Mata yang terpejam rapat. Semuannya menimbulkan seribu satu perasaan keibuan yang mendalam. :')


(Belanja video)

Kepada para ibu, saya cadangkan klinik Sofea sekiranya berniat untuk scan. Inshaallah tak menyesal. Kalau dah tahu jantina, senang nak beli baju. Dah boleh panggil baby dengan nama dia sendiri. Mudah kan? Bonding and attachment between us and baby will get closer then ^_^


Fatehasyauqah
30/3/2015
Dalam bilik study



No comments:

Post a Comment