Friday, March 6, 2015

Sabar dalam kebaikan

saya dulu pernah mengalami zaman nakal-nakal juga.

zaman jahiliah orang kata.

tapi itu kisah lama. sekarang ini alhamdulillah. Takdelah baik sangat, cuma mencuba untuk menjadi baik. (dulu, cuba pun tak pernah)

Dan perubahan dari satu zaman ke zaman tu memaksa kita secara semulajadinya melalui fasa-fasa tertentu. 

Fasa yang paling kritikal ialah fasa, kita nak semua benda sekeliling ikut berubah macam kita. Inilah fasa paling mencabar dan kritikal untuk orang yang nak berubah. Dan kalau fasa ini tak dilalui dan dibantu dengan betul, boleh give up jadinya.


Perubahan memakan masa

Ada satu kisah yang diceritakan kepada saya, cerita yang menyentuh hati saya sehingga hari ini. 

Kisah seorang muslimah bernama A. Alhamdulillah dia sudah mula berhijrah. Dari zaman gelap ke zaman mencari hidayah. Dia mengikuti program-program usrah dan ceramah untuk membaiki diri.

Ketika itu, semangatnya untuk berdakwah berkobar-kobar. Jiwa inginkan pengislahan pada dirinya membuatkan dia ingin berdakwah kepada semua manusia. Pengertian A tentang kehidupan Islam sangat idealistik dan malangnya dia memaksa keyakinan itu diyakini oleh menusia lain juga.

pada satu hari si A datang pada saya mengadu. Katanya, dia sangat stress dengan ahli keluarga beliau. Beliau inginkan satu keluarga yang sakinah dan mawwadah. satu rumah yang berkah.
Malangnya, keluarga A tidak begitu. Yang paling stress bagi A ialah adik lelakinya.

A inginkan adiknya solat pada awal waktu. pergi berjemaah ke masjid setiapkali waktu solat. ingin melihat adiknya membaca Quran dengan tartil. namun, semua nasihat A kepada adiknya tidak diendahkan. 

kata si A lagi, dia sudah give up. Dia susah nak berdakwah. pada keluarga sendiri pun dia gagal apatah lagi pada orang lain. 

Sedikit pandangan 

Kata saya, bagilah masa. Bagi masa untuk kita dan mad'u kita. Kita dakwah hari ini, tidak semestinya mad'u akan berubah hari ini. 

Sedangkan kita dulu pun tidak berubah segera bila dengar ceramah yang disampaikan oleh jemaah tabligh depan pintu rumah kita. Atau terus berubah bila guru disiplin rotan kita di hadapan kawan-kawan? Paling tidak kita memerlukan masa untuk memikirkan tentang rasional dan kerelevanan sesuatu nasihat, bukan?

Setiap manusia melalui proses dan fasa perubahan masing-masing. Boleh jadi nasihat kita hari ini, hanya akan diguna 10 tahun lagi. Boleh jadi. 

Dan, hidayah itu kerja Allah. Kita hanya menyampaikan, itu tugas kita. yang buka pintu hati hanyalah Allah. Jangan ambil kerja Tuhan. yang termampu bagi daie seperti kita ialah doa. Istiqamah dengan doa. Kita berubah pun mungkin disebabkan doa-doa orang yang ikhlas mendoakan kita. Siapa tahu kan?

Alhamdulillah 

Setengah tahun selepas tu, saya berjumpa lagi dengan si A. Kali ini mukanya lebih berseri berbanding setengah tahun lepas. Tidak stress dan runsing memanjang disebabkan oleh kerja-kerja dakwah. 

A mengucapkan terima kasih kepada saya. Dan apa yang lebih mengembirakan saya ialah ahli keluarga A sudah mula berubah semuanya. 

Si Ibu mula memakai tudung labuh dan meminta stokin kaki untuk dipinjam. Adiknya yang diceritakan dulu pun sudah pandai menyertai usrah dan mengimamkan solat berjemaah! Hampir menitis air mata saya dengan berita gembira tersebut. Apa yang lebih mengembirakan dari mendengar seorang lagi hamba mula mengenal Tuhan?

Kata A, sebelum mula merubah dia yang terlebih dahulu berubah. Katanya Action speaks Louder than Words. Dia tak cakap tapi dia tunjuk. dan dia juga tidak memaksa perubahan segera. Beri masa dan istiqamah berdoa. Alhamdulillah, semuanya mula menampakkan hasil secara perlahan-lahan.

Katanya lagi, dia kini sudah belajar untuk bersikap lebih lembut terhadap mad'u. Dan hasilnya, dia lebih gembira untuk berdakwah dan istiqamah dalamnya. 

Sabar dalam membuat kebaikan

Kesimpulanya, dalam membuat kebaikan pun perlu ada kesabaran. Jangan memaksa manusia berbuat baik tetapi berbuat baiklah kepada manusia. selepas habis usaha, berdoalah. Moga mad'u kita mendapat hidayah dan kita juga terus istiqamah dalam jalan dakwah.

Inshallah, moga saya dan kamu sentiasa konsisten. atau bahasa usrahnya, istiqamah. 



No comments:

Post a Comment