Sunday, September 16, 2012

Oopocotttt: Jangan Hina Nabi Aku!!!

‘’ Jom turun himpunan’’


Ajak seorang sahabat saya baru-baru ini. Himpunan yang dimaksudkan ialah himpunan membantah filem menghina nabi yang kononnya karya seorang Amerika berbangsa Yahudi, Sam Bacile.

Filem yang berdurasi selama 14minit ini diberitakan telah menyebabkan seorang kematian diplomat US di Libya kerana kemarahan rakyatnya terhadap filem ini.


Watak yang kononnya ‘Muhammad’

Saya telah pun menonton filem pendek ini malah saya juga telah membaca berita dan artikel yang ditulis oleh masyarakat luar berkenaan isu ini. Tujuannya tidak lain tidak bukan supaya saya dapat memberikan pandangan yang lebih adil, bukan berkiblatkan emosi semata-mata.

Selepas menonton filem yang boleh saya simpulkan sebagai filem paling teruk pernah wujud bukan sahaja kerana jalan cerita tetapi dari sudut pembikinannya. Filem yang latarnya seolah-olah ditampal sangat menggelikan hati saya. Terasa bagai menonton drama pentas yang dilakonkan oleh kanak-kanak pra sekolah. Teruk dan lucu. Sangat teruk tetapi amat lucu! Terasa tidak logik bilamana ia digembar-gemburkan sebagai filem pendek yang mnelan belanja sebanyak 5 juta US dolar. Logikkah?

Sam Bacile yang dikatakan sedang menyembunyikan diri juga bilamana diselidik sebenarnya tidak dapat dibuktikan sama ada wujud ataupun tidak.


Oopocotttt: Jangan Hina Nabi Aku!!!

Saya bukan mahu mengaitkan cerita ini dengan apa-apa teori tetapi sekadar mahu memperlihatkan betapa masyarakat kita mudah melatah. Terlompat-lompat melatah. Sedangkan bila ditanya, adakah anda pernah menonton filem ini? Jawapannya , tidak. Ada juga yang menjawab, saya hanya mahu berdakwah. Kita kena sampaikan walau sepotong ayat kak!

Lucu.. sangat lucu

Dakwah-dakwah juga, tetapi jangan sampai menjadi penyebar fitnah penyebab berpecah belah. Bimbang pahala tak dapat, dosa pula yang ditanggung kelak.

Bukankah ada ayat Al-Quran yang menyebut,

Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini - dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan. (Al-Hujuraat49:6)

Nasihat saya mudah, tak salah untuk menerima sesuatu berita tetapi selidiklah terlebih dahulu.
Berbaloikah untuk kita memperlihatkan kepada masyarakat dunia betapa ganasnya agama ini hanya kerana sebuah filem berkualiti rendah seperti ini?

Jujurnya saya sama sekali tidak menentang himpunan membantah filem menghina nabi ini tetapi metodnya yang saya persoalkan.

Pesan seorang ustaz,
“kenapa kita takut dan cepat sangat melatah bilamana orang hina agama kita?”

Sedangkan ada ayat Quran yang berbunyi,

Firman ALLAH SWT bermaksud : “ Dan katakanlah:" Telah datang kebenaran (Islam), dan hilang lenyaplah perkara yang salah (kufur dan syirik); sesungguhnya yang salah itu sememangnya satu perkara yang tetap lenyap". ( Surah Al Isra’ : 81 )

Kita tidak perlu takut dengan perkara yang salah. Apa yang perlu dirisaukan ialah sejauh mana kualiti kita dalam berdakwah untuk menyampaikan kebenaran?

Jangan cepat melatah bilamana orang hina agama kita tetapi tanya pada diri sendiri, Adakah aku sayang agama aku? Apa yang aku dah sumbangkan untuk Islam?

Apakah yang telah kita lakukan dalam membela deen (Islam)  ini?



Malulah kita..malulah
Menghina agama Islam, itu kerja mereka. Tetapi, bagaimana dengan kita?
Sekadar melatah?
Fikir, renungkan dan muhasabahlah..


Nor Fatehah binti Ahmad
Exco Latihan dan Kepimpinan
PMIUPM l Pencetus Inspirasi

4 comments:

  1. suka semua entry anda! nak menulis gaya cenggini tak reti, membace je lah yang mampu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaallah..say amasih bertatih, masih berlawan dengan nafsu malas untuk menulis..doakan

      Delete
  2. salam ziarah..syukran atas perkongsian yg bermanfaat..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam..selamat berkenalan.
      jemputlah melawat lagi..n____n

      Delete