Monday, September 17, 2012

Belajar memaafkan..



belajar memaafkan..
alangkah indahnya jika ia semudah menuturkannya,,
benar,
dengan maaf, hati yang walang akan menjadi lapang,
hati yang gundah bertukar indah..

dengan maaf,
hati yang resah,
jiwa yang marah,
bisa diubah..
indah benar suatu perkara yang bernama maaf..

namun,
mengertilah..
aku hanya insan bernama manusia,
kenal erti marah bila dikhianati,
tahu bagaimana rasanya terluka bila dicaci..
darahnya mungkin sudah berhenti mengalir,
tapi parutnya..
masih segar..masih sakit..masih terasa...

aku bukan pendendam,
aku juga tidak mahu menjadi pendendam..
kerana aku sedar,
orang yg menyimpan dendam ialah mereka yg kotor hatinya,
galau jiwanya,
berkocak kehidupannya...

maka,
biarlah kelukaan ini disembuhkan dengan bergeraknya masa,
bukan aku tidak mahu melupakan,
aku mahu dan keinginan itu selalu mebuak-buak,
kalau sahaja aku mampu melupakan lantas memaafkan,

lalu,
maafkan aku sahabat,
andai kemaafan tidak dapat aku hulurkan,
aku masih mencuba dan sangat berusaha..
doakan suatu masa nantii kita kembali bersama..

moga kesakitan pengkhianatan ini,
dapat disembuhkan..
lalu, aku kembali bersama kalian,
merasa manisnya ranjau-ranjau kehidupan...

sahabat..
doakan aku supaya aku mampu memaafkan....

~fateha syauqah~

No comments:

Post a Comment