Monday, September 17, 2012

Kasih ayah




Didalam kesibukan menyambut hari ibu,
kadang kita terlupa tentang hebatnya kasih sayang ayah..
cerita yang aku mungkin akan ceritakan,mungkin bukan cerita aku..
mungkin tidak kena pada batang hidung kamu..
mungkin tidak menyentuh hati lansung,
namun bagi aku..inilah cerita paling menyentuh kalbu..
cerita yang pilu..
cerita pengorbanan seorang ayah..

aku anak nakal yang penuh dengan keinginan.
aku anak gadis yang penuh dengan kemahuan..
terkadang kemahuanku melebihi kemampuan ayah.
ya, ayahku hanya lelaki yang bekerja biasa-biasa..
pakaiannya biasa-biasa..
hidupnya biasa-biasa..
namun aku kagum dengan semangat ayah.kagum sungguh
aku lihat ayah tidak pernah mengeluh lelah..
ayah seringkali nampak gagah di mataku..
ayah akan membuat apa sahaja kerja demi menyenangkan keluarga..ibu..adik-adik..aku..
cakap sahaja apa kerja yang tidak pernah ayah buat?
dari kerja yang mudah hingga yang aku sendiri tak mampu..semuanya ayah buat..demi ibu..adik-adik..aku..

aku masih ingat suatu hari,
hari pertama aku masuk asrama..
ayah bangga sungguh..
kata ayah, aku anak yang pandai,
bangga sungguh ayah dengan orang kampung.
haritu, ayah bawa aku ke kedai baju di pekan..
kata ayah lagi,masuk asrama,kena la pakai baju baru,supaya aku bersemangat untuk belajar..

sedang aku memilih baju,
aku terlihat ayah membelek sehelai seluar..lama sungguh..tekun benar..
ayah ambik kemudian ayah letak kembali..
ayah kulihat menggenggam lama seluar tersebut sebelum ayah menarik nafas..
dan ayah lepaskan seluar tersebut..
kehairanan aku bertanya, ambillah kalau mahu..
ayah cakap tak mengapa..seluar ayah masih elok.masih boleh dipakai..
aku diam memandang seluar lusuh ayah yang bertahun tidak bertukar aku kira..
kemudian, ayah mengajak aku ke kaunter untuk membayar harga baju-baju baruku..
ayah mengeluarkan RM100 untuk membayar baranganku..
kesempatan yang ada, aku melihat ke dalam dompet ayah..
kosong..ya..kosong..
ayah hanya ada RM100 cukup-cukup untuk keperluanku..
oh ayah..
baju baru yang telah dibayar aku pandang bersilih ganti dengan seluar ayah..
perlahan air mataku bergenang..pilu..

aku masih ingat juga,
suatu hari ayah jatuh sakit..
teruk benar aku lihat.
namun keesokannya aku melihat ayah bangun jua pergi bekerja..
kehairanan aku bertanya pada ibu,
''ayah sudah sembuh?"..
kata ibu, belum tapi ayah tetap tidak boleh diam..
kata ayah, kalau sakitnya dilayan, siapa yang mahu bagi makan kepada kami?
kata ayah, ketua keluarga kena kuat..kena penuh dengan semangat..
oh ayah...

aku juga masih ingat,
ketika aku remaja, tingkatan tiga aku kira,
aku sudah pandai berbelanja..wangku cepat benar habis..
seringkali aku menelifon ayah memintanya untuk datang,menghantar wang.
suatu hari, wang belanja ku sudah habis.
seperti kebiasaan, aku hubungi ayah.
aku meminta ayah datang segera..segera kerana aku mahu wang belanja..
namun, ayah menolak..kata ayah, sekarang ayah sibuk..
sedang kenduri katanya..
aku membentak..darah remaja ku memberontak.
bagiku ayah sudah tidak sayangkan aku..
aku beri kata dua kepada ayah, datang segera atau aku tidak akan sayangkannya lagi..
ayah mengeluh perlahan..
insyaallah kata ayah..
sejam..dua jam..kelibat ayah dan ibu tidak juga ku nampak..tidak kunjung tiba..
kebosanan menunggu, aku naik bilik dan memarahi ayah dalam hati.ayah mungkiri janjinya..
malamnya hujan lebat,
aku ke kelas seperti biasa,mengulangkaji pelajaran sambil bermain dengan rakan sekelas.
tiba-tiba,aku dipanggil oleh sepupuku..
kata nya, 
ayahku terlibat dengan kemalangan..ketika dalam perjalanan ke sekolahku..
ayah terbabas kerana terlalu laju..
ayah membawa laju..
ayah tidak begitu..ayah selalu berhati-hati..
aku terduduk..menangis..menyesal..semuanya kerana aku..
maafkan aku ayah..

hanya itu yang dapat aku kisahkan..
pengorbanan ayah terlalu banyak namun limitasinya datang dari aku.
tidak dapat mengungkapkan nilaian kasih sayang ayah..
aku tahu, ayah tidak mahu harta dari aku.cukuplah sepotong doa mengiringi hidupnya setiap hari..
doa dari anak yang berdosa, aku pohon agar tuhan tetap makbulkan..
kerana aku sangat sayang ayah sebagaimana aku cinta pada ibu..
moga aku, ayah, ibu dan adik-adik..tetap bersama..
hingga ke syurga..aaminn
~sayanglah ayah sebagaimana kamu cinta ibu~














fateha syauqah
13 mei 2012.
10.46 p.m

No comments:

Post a Comment