Sunday, May 4, 2014

Kelupaan yang Terhina

KELUPAAN YANG TERHINA

seriously seharian ini aku memaksa diri untuk memerah otak.
menggasak neuron-neuron yang semakin lambat bekerja. ataupun bahasa kasarnya, lembab.

aku memaksa diri ini muhasabah dan menoleh kebelakang.
memandang hidup sendiri yang rasa serba tak kena. ada keanehan. ada kejanggalan.

lama berfikir berjaya membuat aku sedar akan sesuatu.
aku sebenarnya kehilangan. kehilangan ingatan penyebab untuk aku terus hidup.

apa sebab kita memilih untuk terus hidup?

banyak manusia masih bernafas hari ini. kita memilih untuk terus hidup.

persoalannya, kenapa kita memilih untuk hidup? kenapa dan kenapa?
sedangkan banyak manusia lain ketika ini memilih untuk mati. dengan pelbagai cara.

itulah persoalan yang aku sedang runsingkan. aku lupa kenapa aku memilih untuk terus hidup.

tandanya, aku membuat banyak urusan sia-sia. aku lupa bahawa aku memilih untuk terus hidup kerana aku ingin menjadi hamba hina yang mulia.

aku semakin lokek berbuat kebaikan. aku lupa bahawa aku memilih untuk terus hidup kerana ingin menjadi sebahagian dari penghuni syurga.

aku juga semakin malas menambah ilmu di dada. aku lupa bahawa aku memilih untuk terus hidup kerana ingin mengubah dunia.
dan dunia hanya boleh diubah oleh mereka yang kaya pengetahuan.
dan luasnya pengetahuan itu pasti tidak boleh diperoleh dengan hanya bersenang lenang di depan sebuah kotak hitam.

ternyata, aku lupa tujuan aku dilahirkan. aku lupa asbab tuhan terus memberi aku nafas untuk kekal berjalan.
aku lupa. kawan, tolong ingatkan aku.
oh, aku juga sudah lupa adakah aku masih ada mereka yang bergelar kawan.





No comments:

Post a Comment