Wednesday, April 1, 2015

Pregnant? Nak Makan Apa ni?

Pagi tadi saya ke klinik untuk appointment yang ke 4 semenjak disahkan hamil.
Semuanya normal, kata Kak Laila (My Personelised Nurse). Alhamdulillah.

Hb  maintain. Tekanan darah pun alhamdulillah. Degupan jantung baby pun bukan main kuat lagi waktu buat ultrasound. Teruja sungguh ummu dengar baby duk dup dap dup dap..huhu

Tengah borak-borak dengan Kak Laila pasal Antenatal Class, tiba-tiba terdengar nurse memarahi seorang pesakit di meja sebelah.

"Awak tak boleh macam ni! Hb rendah, tekanan darah rendah. Bahaya untuk bayi dalam kandungan tahu tak?"

Lebih kurang macam tu la ayat dia.

Kasihan juga saya melihat kakak tersebut yang kelihatan terpinga-pinga, Jadi, untuk membantu wanita lain supaya tidak dimarahi sepertimana nasib kakak tersebut, maka saya ingin berkongsi beberapa tips pemakanan yang saya amalkan sepanjang mengandung. Inshaallah.

Harap bermanfaat sangat. Terutama bagi mereka yang kurang pengalaman (macam sayalah, =_=')

Tips 1
# Minum susu kambing panas. Saya selalu minum waktu pagi bagi mengelakkan pertindihan dengan beberapa supplement lain. Jenama yang saya ambil setakat ni higoat sebab dia murah dan tak berbau. Testimoninya pun sangat menyakinkan hati ini. ^_^

Tips2
# Saya biasanya menyertakan kurma dalam diet pagi saya iaitu selepas menghabiskan secawan susu kambing. Dalam tiga biji macam tu. Mengikut pensyarah saya, kurma sangat baik untuk mencegah jaundice (kuning). Jadi ambil seawalnya ok? selain itu, kurma juga membantu memberi tenaga tambahan kepada saya. Setakat ini, saya sangat bertenaga untuk membuat semua kerja rumah disamping berbisnes online (fb: flowwy, instagram: flowwy_collection). Bolehkan promote? ^___^

Tips 3
# Saya kemudiannya akan mengambil pati sarang burung. Jenama yang saya pilih ialah Walit Gold. Bukan apa, sebab testimoni dia juga menyakinkan. Saya minum pati sarang burung ini dengan secawan air masak. Pati sarang burung ini bagus untuk kulit kita dan kulit bayi, Inshaallah. Seeloknya elakkan kacang soya. Nanti kulit bayi jadi sensitif ok.

Tips 4
# Makan buah delima. Selain untuk kecantikan fizikal bayi, ia juga boleh membekalkan asid folik. So, baik untuk ibu-ibu yang baru dalam trimester pertama. Ia juga membantu kita menangani morning sickness yang tak tertahankan tu. :'-(
Saya juga menyediakan pati buah delima, in case tak sempat nak shopping buah delima. Dalam diet saya, saya memilih pati buah delima Gulsan.

Tips 5
# Pil minyak zaitun. Yang ini saya dah kongsikan dalam entri saya sebelum ini iaitu cara meningkatkan hb darah. Jemput-jemput ulangkaji kalau dah lupa, cewah..

Tips 6
# Minum banyak air masak. Saya minum banyak sangat air masak sampai rutin saya setiap 15 minit ialah melawat tandas. Nasib baik dekat je tandas tu. Air masak sangat bagus untuk membekalkan oksigen. Tips tambahan, minum air masak banyak-banyak ketika pargi check up. Kalau tak, nanti nurse marah sikit sebab kencing kotor. Marah sikit je.

Tips 6
# Elakkan makanan segera, air berkarbonat, makanan yang banyak pewarna dan MSG. So, kena pantang makan keropok atau jajan yang memang sedap tapi tak baik lansung untuk bayi. Kalau nak buat air kat rumah pun, elakkan yang banyak pewarna tiruan macam air sirap. Lagi bagus bancuh sahaja pati delima gulsan tu dan tambah gula sikit. Lepas tu, tambah ais dan minum ketika sedang panas dan kehausan. Gulp, boleh bayang tak betapa sedapnya..hihi

Makanan-makanan segera ini boleh mengakibatkan banyak akibat tidak sihat pada bayi tersayang kita ini tau? seperti jaundice, hyperaktif (artificial colouring selalu dikaitkan dengan punca hyperaktif) dan banyak lagi. Jadi, kita cuba elakkan selagi terdaya..Demi baby. demi baby :')

Tips 7
# Ambil supplement yang diberi klinik kalau nak rasa selamat. Macam saya kadang-kadang ter'skip' juga sebab jadualnya makan sebelum tidur. Jadi, kadang-kadang tertidur dulu sebelum sempat makan ubat.. So, maafkan jelah diri sendiri.

Tips tambahan
# Tips tambahan ini ibarat bonuslah. hehe.
Tolong jauhkan diri anda dari asap rokok. Kalau ada suami perokok, minta dia berhenti demi kesihatan dan kecerdikan anak dalam kandungan. Kalau dia tak nak berhenti, minta dia hisap di luar rumah. Dan jangan lupa untuk doa dan galakkan dia untuk berhenti merokok, selamanya. Sebab asap rokok ni boleh menghalang oksigen dari masuk dengan normal ke dalam darah. Dan akibatnya, oksigen tidak dapat dibekalkan dengan baik kepada baby kesayangan kita. Dan, dan ia juga bahaya untuk kita sebagai manusia yang ingin hdup sihat sejahtera.


Setakat ini, itu sahaja perkongsian tips pemakanan yang saya amalkan sepanjang mengandung. Boleh jadi berkesan, boleh jadi tidak. Yang penting kita usaha dan selebihnya bertawakkal. Moga ALLAH melindungi anak syurga di dalam perut kita ini. Aminn


1 comment: